Teckningsperiod avslutad
Erbjudande
Erbjudandets storlek: | 69,1 MSEK |
Teckningsåtagande: | 74,4% av erbjudandet är säkerställt |
Teckningskurs: | 15,30 SEK per B-aktie |
Teckningsperiod: | 6 – 17 maj 2019 |
Likviddag: | 23 maj 2019 |
Preliminär första dag för handel: | 28 maj 2019 |
Aktiens kortnamn: | VERT |
6 - 17 maj 2019
Teckningsperiod
Nasdaq First North 28 maj 2019
Preliminär första dag för handel
VI BYGGER FRAMTIDENS RETAIL
E-handel eller fysisk butik är inte frågan – handeln behöver finnas överallt för att möta den moderna kundens krav och behov. Butiken måste hitta nya former, funktioner och format. Och den som är närmast sin kund, och förstår den bäst, kommer vinna. Morgondagens fysiska kundmöten sätter upplevelsen i centrum och har digitala lösningar som möjliggör en sömlös kundresa. Som en ledande retail tech-leverantör arbetar Vertiseit nära sina uppdragsgivare och bidrar till att utveckla framtidens retail.
KORT OM BOLAGET
Vertiseit är ett retail tech-bolag och en helhetsleverantör av digitala lösningar som stärker kundupplevelsen i butik. Bolagets tjänster och produkter möjliggör en sammanhållen kundresa genom att knyta ihop det digitala och fysiska mötet. Vertiseit erbjuder en ledande Software as a Service – (SaaS) plattform, strategi och koncept för digital kommunikation i framtidens retail.
Vertiseit grundades 2008 för att möta detaljhandelns stora omvandling till följd av digitalisering och förändrade konsumentbeteenden. Dagens konsumenter förväntar sig en sömlös upplevelse mellan olika kanaler och ställer nya krav på detaljhandelns erbjudande och agerande. Den fysiska butiken väntas ha en fortsatt central plats, men dess roll behöver förändras. Marknadsbedömare menar att de aktörer som arbetar kanalöverskridande och konsekvent, och som förstår den fysiska
butikens fördelar och de möjligheter digitaliseringen ger, kommer att vara morgondagens vinnare.
Under perioden 2012 till 2018 hade koncernen Vertiseit en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt (”CAGR”) om 41,0 procent (proforma). Per den 31 mars 2019 uppgick koncernens annualiserade återkommande intäkter (ARR) till 25,4 miljoner SEK. Koncernen har sitt huvudkontor i Varberg, men finns även i Stockholm och Karlstad. Vertiseit hade 2018 drygt 200 kunder, de flesta inom handels- och servicesektorn, på ett stort antal marknader.


* Proforma: Vertiseit förvärvade bolaget Display 4 AB i oktober 2018.
BAKGRUND OCH MOTIV
Vertiseit är väl positionerat för att dra nytta av de möjligheter den digitala omställningen i retailsektorn skapar. Efterfrågan inom Digital Signage-marknaden där bolaget är verksamt förväntas vara fortsatt stark.
Styrelsen, ledningen och de säljande aktieägarna anser att det är en lämplig tidpunkt att bredda aktieägarbasen och samtidigt ansöka om notering på Nasdaq First North. Erbjudandet och noteringen avser att främja bolagets fortsatta tillväxt och ge Vertiseit tillgång till kapitalmarknaderna samt en diversifierad bas av aktieägare. Bolaget bedömer också att noteringen på Nasdaq First
North kommer att öka kännedomen bland befintliga och potentiella kunder samt leverantörer.
Erbjudandet uppgår till totalt 69,1 MSEK och omfattar både befintliga B-aktier och nyemitterade B-aktier. Fullständig information finns i prospektet i avsnittet ”Inbjudan till teckning av B-aktier i Vertiseit AB (publ)”. Vertiseit beräknas tillföras 30,0 miljoner SEK från nyemissionen av B-aktier och 39,1 MSEK från säljande aktieägare. Bolaget avser att använda emissionslikviden för att utveckla verksamheten, genomföra selektiva förvärv och genomföra produktutveckling inom dotterbolaget DISE med fokus på nischad SaaS-plattform med uppdaterat CMS (Content Management System) för retail-marknaden globalt.
MARKNAD
Den globala marknaden för Digital Signage uppnådde ett värde om 2,5 miljarder USD år 2018 och förväntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 16,2 procent, till 6,1 miljarder USD år 2024. Tillväxtfaktorerna förväntas främst vara ökat antal digitala displayer och mjukvaruprodukter i kommersiella applikationer samt förbättrade innovationer inom displayteknik.
När fysisk handel kompletteras med allt mer internethandel skapas nya behov av en sammanhållen och sömlös kundupplevelse. För att lyckas med detta behöver aktörer inom retail förändra sin affär. Det är främst gentemot dessa aktörer som Vertiseit positionerar sig och levererar tjänster och produkter inom Digital Signage. Bolaget är enligt dess egen bedömning en ledande aktör på den svenska Digital Signage-marknaden inom retail tech.

Framgångsfaktorer
1. MEGATRENDER STÖDJER UTVECKLING AV DIGITAL TRANSFORMATION I KUNDMÖTET
Detaljhandeln genomgår en stor omvandling där den fysiska handeln ställs mot e-handeln. För en del aktörer betyder det butiksdöd, för andra stora omställningar för att möta nya konsumentbeteenden. Ur kundens perspektiv är upplevelsen och erbjudandet avgörande, oberoende av kanal. Den fysiska butikens roll behöver förändras från att primärt vara en plats för transaktioner till att bli en arena för inspiration och upplevelser.
2. ETABLERAD POSITION OCH NÄRA KUNDRELATIONER MED STARKA VARUMÄRKEN
Tillsammans med kunden arbetar Vertiseit tvärfunktionellt med utgångspunkt i den totala kundupplevelsen kopplat till en eller flera kundresor. Vertiseit identifierar hur digitala lösningar kan skapa värde i det fysiska kundmötet. Vertiseits kärna är att hjälpa retailers att utveckla kundmötet och omnikanalupplevelsen.
3. STARK FÖRETAGSKULTUR – OMTYCKT ARBETSGIVARE
Vertiseit har i mer än 10 år arbetat målmedvetet för att vara en attraktiv och utvecklande arbetsplats,
dels för att det blir roligare att gå till jobbet, dels för att det gör att bolaget lockar riktigt bra kompetens till sig. Grundarna är operativa i den dagliga verksamheten och bolaget har fått ett flertal utmärkelser som arbetsgivare.
4. FLERÅRIG LÖNSAM TILLVÄXT MED VÄXANDE ANDEL ÅTERKOMMANDE INTÄKTER
Vertiseit har växt med i genomsnitt 41 procent per år sedan 2012 – med lönsamhet (proforma). En växande andel av omsättningen kommer från intäktsbenet SaaS i form av återkommande intäkter.
5. BEPRÖVAD FÖRVÄRVSMODELL
Vertiseit har huvudsakligen växt organiskt och ska fortsätta generera lönsam tillväxt i den befintliga affären. Därutöver har bolaget bevisat sig genom att fram till årsskiftet 2018/2019 genomfört förvärv och framgångsrikt integrerat fyra bolag. Framtida förvärv bedöms kräva mer kapital och bolaget ser en styrka i att ha aktien som möjlig förvärvsvaluta.
6. TEKNIKPLATTFORM I EGEN ÄGO MED GLOBAL EXPANSIONSPOTENTIAL
Bolagets dotterbolag DISE International har potential att bli den ledande plattformen för digital kundupplevelse i butik – globalt.