• About Vertiseit
    • Vision, mission and business concept
    • Our market and customers
    • Presentations
    • Organization
    • Our history
  • Corporate Governance
    • Annual General Meeting
    • Articles of association
    • Board
    • Group management
    • Auditor
    • Nomination committee
    • Corporate governance reports
    • Compensation reports
    • Incentive Program
  • Investor
    • Goals
    • The share
      • Share information
      • Largest shareholders
      • Share capital
      • Company insiders
    • Financial reports
    • MultiQ offer
    • Capital Markets Day
    • Presentations
    • Calendar
    • Subscribe
    • IR-contact
  • Media
    • Press releases
    • Gallery
    • Media contact
  • Contact
  • sv_SE
Menu
  • About Vertiseit
    • Vision, mission and business concept
    • Our market and customers
    • Presentations
    • Organization
    • Our history
  • Corporate Governance
    • Annual General Meeting
    • Articles of association
    • Board
    • Group management
    • Auditor
    • Nomination committee
    • Corporate governance reports
    • Compensation reports
    • Incentive Program
  • Investor
    • Goals
    • The share
      • Share information
      • Largest shareholders
      • Share capital
      • Company insiders
    • Financial reports
    • MultiQ offer
    • Capital Markets Day
    • Presentations
    • Calendar
    • Subscribe
    • IR-contact
  • Media
    • Press releases
    • Gallery
    • Media contact
  • Contact
  • sv_SE

IPO

Teckningsperiod avslutad

Offering

Erbjudandets storlek:
69,1 MSEK
Teckningsåtagande:
74,4% av erbjudandet är säkerställt
Teckningskurs:
15,30 SEK per B-aktie
Teckningsperiod:
6 – 17 maj 2019
Likviddag:
23 maj 2019
Preliminär första dag för handel:
28 maj 2019
Aktiens kortnamn:
VERT

PROSPEKT

Hämta prospekt (PDF)
Hämta kompletterande prospekt (PDF)

6 - 17 maj 2019

Teckningsperiod

Nasdaq First North 28 maj 2019

Preliminär första dag för handel

VI BYGGER FRAMTIDENS RETAIL

E-commerce or physical store is not the question – retail needs to be everywhere to meet the customer's requirements and needs. The store must find new shapes, functions, and formats. And the one who is closest to its customer, and understands it best, will be the winner. The future's physical meetings put the customer experience at the center and have digital solutions that enable a seamless customer journey. As a leading retail tech supplier, Vertiseit works closely with its clients and contributes to developing the retail of the future.

KORT OM BOLAGET

Vertiseit är ett retail tech-bolag och en helhetsleverantör av digitala lösningar som stärker kundupplevelsen i butik. Bolagets tjänster och produkter möjliggör en sammanhållen kundresa genom att knyta ihop det digitala och fysiska mötet. Vertiseit erbjuder en ledande Software as a Service – (SaaS) plattform, strategi och koncept för digital kommunikation i framtidens retail.

Vertiseit grundades 2008 för att möta detaljhandelns stora omvandling till följd av digitalisering och förändrade konsumentbeteenden. Dagens konsumenter förväntar sig en sömlös upplevelse mellan olika kanaler och ställer nya krav på detaljhandelns erbjudande och agerande. Den fysiska butiken väntas ha en fortsatt central plats, men dess roll behöver förändras. Marknadsbedömare menar att de aktörer som arbetar kanalöverskridande och konsekvent, och som förstår den fysiska
butikens fördelar och de möjligheter digitaliseringen ger, kommer att vara morgondagens vinnare.

Under perioden 2012 till 2018 hade koncernen Vertiseit en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt (”CAGR”) om 41,0 procent (proforma). Per den 31 mars 2019 uppgick koncernens annualiserade återkommande intäkter (ARR) till 25,4 miljoner SEK. Koncernen har sitt huvudkontor i Varberg, men finns även i Stockholm och Karlstad. Vertiseit hade 2018 drygt 200 kunder, de flesta inom handels- och servicesektorn, på ett stort antal marknader.

* Proforma: Vertiseit förvärvade bolaget Display 4 AB i oktober 2018.

BAKGRUND OCH MOTIV

Vertiseit är väl positionerat för att dra nytta av de möjligheter den digitala omställningen i retailsektorn skapar. Efterfrågan inom Digital Signage-marknaden där bolaget är verksamt förväntas vara fortsatt stark.

Styrelsen, ledningen och de säljande aktieägarna anser att det är en lämplig tidpunkt att bredda aktieägarbasen och samtidigt ansöka om notering på Nasdaq First North. Erbjudandet och noteringen avser att främja bolagets fortsatta tillväxt och ge Vertiseit tillgång till kapitalmarknaderna samt en diversifierad bas av aktieägare. Bolaget bedömer också att noteringen på Nasdaq First
North kommer att öka kännedomen bland befintliga och potentiella kunder samt leverantörer.

Erbjudandet uppgår till totalt 69,1 MSEK och omfattar både befintliga B-aktier och nyemitterade B-aktier. Fullständig information finns i prospektet i avsnittet ”Inbjudan till teckning av B-aktier i Vertiseit AB (publ)”. Vertiseit beräknas tillföras 30,0 miljoner SEK från nyemissionen av B-aktier och 39,1 MSEK från säljande aktieägare. Bolaget avser att använda emissionslikviden för att utveckla verksamheten, genomföra selektiva förvärv och genomföra produktutveckling inom dotterbolaget DISE med fokus på nischad SaaS-plattform med uppdaterat CMS (Content Management System) för retail-marknaden globalt.

MARKNAD

The global market for Digital Signage reached a value of USD 2.5 billion in 2018 and is expected to grow at an average annual growth rate of 16.2 percent to USD 6.1 billion in 2024. The growth factors are mainly anticipated to be an increased number of digital displays and software products in commercial applications and improved innovations in display technology.

När fysisk handel kompletteras med allt mer internethandel skapas nya behov av en sammanhållen och sömlös kundupplevelse. För att lyckas med detta behöver aktörer inom retail förändra sin affär. Det är främst gentemot dessa aktörer som Vertiseit positionerar sig och levererar tjänster och produkter inom Digital Signage. Bolaget är enligt dess egen bedömning en ledande aktör på den svenska Digital Signage-marknaden inom retail tech.

Framgångsfaktorer

1. MEGATRENDER STÖDJER UTVECKLING AV DIGITAL TRANSFORMATION I KUNDMÖTET

Detaljhandeln genomgår en stor omvandling där den fysiska handeln ställs mot e-handeln. För en del aktörer betyder det butiksdöd, för andra stora omställningar för att möta nya konsumentbeteenden. Ur kundens perspektiv är upplevelsen och erbjudandet avgörande, oberoende av kanal. Den fysiska butikens roll behöver förändras från att primärt vara en plats för transaktioner till att bli en arena för inspiration och upplevelser.

2. ETABLERAD POSITION OCH NÄRA KUNDRELATIONER MED STARKA VARUMÄRKEN

Tillsammans med kunden arbetar Vertiseit tvärfunktionellt med utgångspunkt i den totala kundupplevelsen kopplat till en eller flera kundresor. Vertiseit identifierar hur digitala lösningar kan skapa värde i det fysiska kundmötet. Vertiseits kärna är att hjälpa retailers att utveckla kundmötet och omnikanalupplevelsen.

3. STARK FÖRETAGSKULTUR – OMTYCKT ARBETSGIVARE

Vertiseit har i mer än 10 år arbetat målmedvetet för att vara en attraktiv och utvecklande arbetsplats,
dels för att det blir roligare att gå till jobbet, dels för att det gör att bolaget lockar riktigt bra kompetens till sig. Grundarna är operativa i den dagliga verksamheten och bolaget har fått ett flertal utmärkelser som arbetsgivare.

4. FLERÅRIG LÖNSAM TILLVÄXT MED VÄXANDE ANDEL ÅTERKOMMANDE INTÄKTER

Vertiseit har växt med i genomsnitt 41 procent per år sedan 2012 – med lönsamhet (proforma). En växande andel av omsättningen kommer från intäktsbenet SaaS i form av återkommande intäkter.

5. BEPRÖVAD FÖRVÄRVSMODELL

Vertiseit har huvudsakligen växt organiskt och ska fortsätta generera lönsam tillväxt i den befintliga affären. Därutöver har bolaget bevisat sig genom att fram till årsskiftet 2018/2019 genomfört förvärv och framgångsrikt integrerat fyra bolag. Framtida förvärv bedöms kräva mer kapital och bolaget ser en styrka i att ha aktien som möjlig förvärvsvaluta.

6. TEKNIKPLATTFORM I EGEN ÄGO MED GLOBAL EXPANSIONSPOTENTIAL

Bolagets dotterbolag DISE International har potential att bli den ledande plattformen för digital kundupplevelse i butik – globalt.

Loading...
Related:

Our market and customers

Read more »

Contact Vertiseit

Read more »

Financial reports

Read more »
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
About Vertiseit
  • Vision, Mission and Business Concept
  • Our market and Customers
  • Organization
  • Our history
Corporate Governance
  • Annual General Meeting
  • Articles of association
  • Board
  • Group management
  • Auditor
Investor
  • Goals
  • The share
    • Share information
    • Largest shareholders
    • Share capital
  • Financial reports
  • IPO
  • Presentations
  • Calendar
  • Subscribe
  • IR-contact
Media
  • Press releases
  • Gallery
  • Media contact
I want to subscribe

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Privacy Overview
Vertiseit AB

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookie Policy

More information about our Cookie Policy

Powered by  GDPR Cookie Compliance